i.k.h.l.a.s <--aku masih tercari-cari



i.k.h.l.a.s...


Orang kata, ikhlas itu ibarat mencari semut hitam, di atas batu hitam, di malam yang gelap...atau cubit peha kanan peha kiri tak rasa pon..(erk..boleh k??). Begitulah lebih kurang erti ikhlas tu.


Aku sendiri tak pasti, adakah aku benar-benar iklas dalam pekerjaan harianku..pergi kuliah, meeting, buat kerja2 persatuan and so on...adakah betul aku buat ikhlas kerana ALLAH? Hurm...aku memang perlu banyak muhasabah diri untuk ini.. Sungguh..there's lots to think..to make a better change..for better life... Aku mencari ikhlas dalam diri setiap detik dan setiap atas apa yang kuberikan dan setiap atas apa yang aku korbankan namun masih juga belum ku temui kerana dalam diam-diam ada keterpaksaan yang menghuni di hati..Ya ALLAH..tolong aku..ajarkan aku erti IKHLAS itu...


Kita tahu ikhlas itu sangat berkait rapat dengan niat. Tapi sejauh mana sebenarnya penghayatan kita dalam memahami ikhlas yang sebenar-benarnya?? Urm..ntahla.. ikhlas ni bukanlah sesuatu yang tetap. Sebab ianya datang dari hati. Dan hati kita bukanlah sesuatu yang tetap..hati kita ialah hati yang selalu berbolak balik. Kadang-kadang, kita buat sesuatu perkara @ kerja tu ikhlas pda awalnya, tp belum tentu sampai kita akan dapat mengekalkan keikhlasan itu hingga ke akhirnya. Bagaimana sebenarnya cara untuk kita kekalkan keikhlasan dalam diri kita..dalam hati kita??


Sebagai muslim yang mukmin, perlu diingat kita tidak pernah sepi dari hasutan syaitan laknatullah yang tidak pernah jemu untuk menghasut kita ke arah kemaksiatan dan merosakkan amal2 kita. Oleh itu, seorang hamba mesti melawan hasutan iblis2 untuk memastikan diri mereka, diri kita bertemu Allah dalam keadaan beriman dan mengikhlaskan seluruh amal perbuatan kita. Antara perkara yang boleh membantu kita untuk mengekalkan keikhlasan kita ialah
  • Banyak berdoa
  • Menyembunyikan amal kebaikan
  • Memandang rendah amal kebaikan
  • Takut akan tidak diterima amal
  • Tidak terpengaruh oleh perkataan manusia
  • Menyedari bahawa manusia bukanlah pemilik syurga & neraka
Sebagai kesimpulannya, ikhlaskanlah segala amalan kita hanya kerana Allah semata-mata dan jangan sesekali amalan kita berlandaskan pandangan manusia. Kerana apa yang paling penting ialah pandangan Allah, jika baik pandangan Allah pada amal-amal kita..maka baiklah pada pandangan manusia..



No comments: