Pluralism dalam Iklan promo raya TV3 2010

Bismillahirrahmanirrahim..
Hari ni (5 Sept. 2010), tinggal 4 hari lagi Ramadhan hampir meninggalkan pergi. Apakah masih dijemput menjadi tetamu lagi di bulan mulia ni pada ramadhan akan datang?? Ape-ape pon manfaatkan sebaik mungkin Ramadhan yang masih berbaki ni. Semoga bulan Ramadhan ini akan dapat memberikan kita pengajaran yang melekat di dalam hati walaupun sedikit dan semoga ketaatan dan ketekunan melakukan ibadat di dalam bulan ini tidak berlalu sebagaimana berlalunya Ramadhan. Semoga di dalam bulan ini kita menjadi seorang yang taat kepada-Nya juga di bulan-bulan seterusnya dan tidak menjadikan kita taat di bulan Ramadhan tetapi penentang ajaran-Nya di bulan-bulan yang lain.

Berakhirnya Ramadhan syawal pon menjelma la kan..Cite pasal syawal ni kan..tiap-tiap tahun mesti ade iklan-iklan raya yang menarik. Dulu suke tengk iklan yang mak dia suh beli limpa, pedal dsb. Last2 bawak balik lembu sekor..haha..kelakar. Macam-macam iklan promo raya. Dah cam di nanti2 plak iklan raye ni. Tp yang tahun ni punye..hurm..penuh kontrovesi. Memula tengok iklan ni kawan link kt facebook. Nk tengok kt TV,TV xde..Yela..lagi bape hari nak raya pon masih lagi berjuang kt UKM neh..hiihi. Hari ni memang riuh kat wall FB saya. Sume bercerita tentang iklan promo aidilfiri kat TV3.

"Nape pulak?? Ape masalahnye iklan tu...biase je aku tengok".
Biase ke? 1st tengok tu pon da nampak cam pelik je..asal lak iklan ni cam iklan krismas je. Kami nak raya 2x. Da buat iklan cam krismas plak. Ape daa... Bagi saya yang kurang berilmu ni saya nampak camtu jela.. Nampak cam pelik.. Yang saya nampak "hurm..1Malaysia..melampau2 plak 1 Malaysia ni... sampai raya pon nk campur ngan pengaruh agama lain". Ni kan hari kemenangan orang Islam. Ish!! xpatot.geram betol taw!.

OK. Tu yang aku nampak. Sampai situ je. Iklan ni cuba nak selitkan pengaruh agam lain dalam budaya Islam. Yang lain2 tu saya x nampak la ye. Tapi bila taw secara terperinci pasal video melalui komen2 kt FB ngan blog2.. Astaghfirllahalazim~

Dan bagi sesapa yang masih merasakan yang iklan ni biase je, berikut saya sertakan bukti yang saya perolehi dari blog yang saya bace td:

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.

a) Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu

b) Buku – Bible

c) Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan

d) Malam Yang Gelap - Islam yang mundur

e) Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis

f) Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

g) Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran


Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

a) Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)

b) Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

c) Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus

d) North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism



Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan


Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

a) Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.

b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian

c) Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian

Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian

Scene 4- Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

a) Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.

Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

a) Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

c) Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.



Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.

Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

a) Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan


Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.

a) Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.


Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.

a) Pulau - Singapore lah.


Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.

a) Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin

b) Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah


Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.

a) Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)

b) Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Seolah-olah Perlakuan Biadab


Scene 12 - Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti laluan bercahaya (Illuminated) menuju ke suatu tempat. Close up lelaki separuh abad ketawa gembira sambil memandang ke atas langit (mengetawakan Allah).


PERHATIKAN BETUL-BETUL...ADAKAH INI CUMA SATU KEBETULAN @ SEMEMANGNYA MEMBAWA AGENDA PLURALISM UNTUK MENJATUHKAN AGAMA ISLAM..FIKIRKAN..


Ape kata anda?? Astaghfirlahalazim...tanpa kita sedar..video ni setiap saat dan setiap ape yang dilakonkan penuh dengan mesej yang sangat2 menghina Islam. Bahaya besar menanti kita apabila kegiatan menyamaratakan agama ni terus berleluasa tanpa sekatan pihak berwajib dan yang pasti ancaman akidah menjadi persoalan utama di sini. Dalam iklan ni memberikan gambaran tentang suasana hari raya yang penuh dengan magik dan impian riang ria santa klaus...padahal pada hakikatnya TIDAK SAMA SEKALI!! Unsur2 krismas ini menunjukkan yang proses krtistianisasi sedang meresap dalam masyarakat Islam Malaysia. Dan dalam tidak sedar , pemikiran kita cuba dipengaruhi agar kita merasakan sambutan aidilfitri adalah sambutan riang ria semata2 dan merupakan hari kebahagiaan tanpa kita menghiraukan faktor holistik dan ketuhanan dalam perayaan ummat Islam. Kesan terbesar ialah terhadap pemikiran kanak2 yang dalam proses nk belajar..kekeliruan boleh berlaku dengan begitu mudah. Stesyen TV sepatotnya lebih peka dan sedar akan hakikat Televisyen merupakan faktor terbesar yang mempengaruhi pembentukan minda kanak2 dan seharusnya setiap penerbitan tu di tapis mengikut kesesuaian.


“Tetapi iklan ini sangat menampakkan kemiskinan jati diri yang teruk. Kalau naik tikar ajaib Aladdin pun kira boleh tahan lagi. Iklan Aidilfitri paling rendah nilai dalam sejarah TV3″ [Ustaz Hj Hasrizal Abd Jamil, 2010]

No comments: