Bukan Kamu Saja

Adakah kau sahaja??
Adakah kamu fikir saya tak mengalaminya??
Adakah kamu fikir...saya di sini untuk tujuan itu semata2??
Adakah kamu fikir..saya ini adalah iron woman??
Adakah kamu fikir...apa yang semua yang berlaku adalah atas tanggungjawab saya??
Adakah kamu rasa...saya seorang yang cukup kuat untuk melakukan segalanya sendirian...
Adakah kamu rasa... saya tiada tanggungjawab lain seperti kamu??

Saya juga manusia biasa..penuh dengan tanggungjawab yang ditaklifkan ke atas diri ini..
saya juga seorang anak...yang perlu sentiasa patuh, menghormati serta menyayangi kedua ibu bapa saya...
saya juga seorang murid...yang tak pernah lepas dengan tugasan, tutorial, presentation...
saya juga seorang kakak...yang mempunyai tanggungjawab terhadap adik2 saya...
saya juga seorang adik....
saya juga seorang rakan..yang selalu mahu bersama2 rakan2 saya..
saya insan biasa yang punye pelbagai keinginan yang ingin saya kecapi untuk diri saya sendiri...

tapi..
saya tahu..
saya sedar...
selain itu..masih banyak taklifan yang perlu diberi perhatian...
hidup saya di muka Bumi ni bukan untuk diri saya sendiri...
saya juga punya tanggungjawab besar terhadap komuniti di sekitar saya...
komuniti yang saling memerlukan...
dan saya tahu..sekiranya saya mengabaikan tanggungjawab itu...
saya akan menzalimi insan lain...
ade jasad yang akan tersiksa atas perbuatan kita...

tapi..
ini adalah tanggungjawab bersama..
dan saya mula rasa tersiksa untuk melakukan..memikirkan..
segala tugas2 yang sepatutnya kami lakukan bersama...
saya tahu..
saya bukanlah seorang yang bijak dalam menguruskan kerja saya..
tapi sekurang2nya saya cuba untuk memberi sedikit komitmen
untuk tugasan saya..

saya juga mempunyai tugasan yang sama seperti kalian...
saya juga punya 24 jam sehari...
bukan kamu saja..
kita sama saja..
"SAYA JUGA SEPERTI KAMU"
jadi jangan fikirkan diri kamu saja.
fikirkan juga mereka di sekeliling kamu...
jika kamu punya hati & perasaan


No comments: